Usein kysyttyä - eli asioita, jotka saattavat usein askarruttaa

Tällä sivulla kerromme miten meille löytää, miten varatun ajan voi perua tai voiko käynneistä saada korvausta vakuutuksesta. Avaamme hieman tarkemmin sitä mitä ajattelemme tietoturvasta sekä kerromme miten toimia, jos et ole tyytyväinen asiointiisi Sarasteella.

Miten löydän Saraste klinikalle?

Saraste klinikan toimitila sijaitsee Helsingin keskustassa, Kampissa, osoitteessa Annankatu 16 B 49, 00120 Helsinki (6. krs).

Alaovella on summeri, jota soittamalla pääsee sisälle alaoven ollessa ilta- ja viikonloppuaikaan lukossa.

Saavuthan lähellä varatun ajan alkua. Muussa tapauksessa saattaa joskus joutua odottelemaan hetken rapussa.

Meille pääsee helposti julkisilla kulkuvälineillä; junalla, metrolla sekä kaikilla Helsingin keskustaan tulevilla busseilla ja raitiovaunuilla. Helsingin rautatieasemalta tai Kampin metroasemalta kävelee Saraste klinikalle noin 10 minuutissa.

Saraste klinikalle pääsee myös omalla autolla. Kaikki keskustan parkkihallit ovat kävelymatkan päässä. Lähimmät parkkihallit ovat samassa korttelissa sijaitseva Aimo Park Scandic Helsinki Hub sekä puiston toisella laidalla oleva Aimo Park Pikku-Erottaja, joihin molempiin pääsee parilla käännöksellä Mannerheimintieltä. Parkkipaikkoja löytyy yleensä melko hyvin myös Vanhan kirkkopuiston ympäristöstä  kadun varresta. Ilmaisia parkkipaikkoja lähistöllä ei kuitenkaan ole.

Miten voin peruuttaa varaamani ajan?

Varatun ajan peruminen on maksuton, jos se tehdään viimeistään 24 tuntia ennen varatun ajan alkua. Perumisen voi tehdä varausvahvistuksessa saadun sähköpostilinkin kautta tai sähköpostitse info@sarasteklinikka.fi. Alle 24 tuntia ennen tapahtuvista peruutuksista pyydämme ilmoittamaan ensisijaisesti suoraan hoitavalle ammattilaiselle etunimi.sukunimi@sarasteklinikka.fi.

Alle 24 tuntia ennen perutuista ajoista veloitamme täyden vastaanoton hinnan.

Korvaako vakuutus käyntejä Sarasteella?

Useimmat sairausvakuutukset korvaavat käyntejä Saraste klinikan ammattilaisilla sekä erilaisia tutkimuksia. Eri ammattilaisten käyntien korvattavuus vaihtelee, joten tarkistathan oman vakuutuksesi ehdot omasta vakuutusyhtiöstäsi.

Kannattaa edetä näin:

  1. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön ja tarkista korvaako vakuutuksesi sen ammattilaisen käynnit, jolle olet tulossa.
  2. Varmista vakuutusyhtiöstä myös edellyttääkö korvattavuus esim. tietynlaisen lähetteen. Kannattaa myös tarkistaa myös maksukäytänteet eli onko sinun mahdollista saada maksusitoumus vai korvaako vakuutusyhtiö ne jälkikäteen.
  3. Jos asiaan liittyen herää kysymyksiä, voit ottaa myös meihin yhteyttä p. 010 319 4110 tai info@sarasteklinikka.fi.
  4. Varaa aika suoraan nettiajanvarauksesta tai ota meihin yhteyttä, niin autamme ajan varaamisessa.

Miten Sarasteella huolehditaan tietoturvasta?

Tietoturvasta huolehtiminen on meille ensiarvoisen tärkeää.

Henkilötietoja käsitellessämme kunnioitamme rekisteröidyn oikeuksia ja noudatamme tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä ja viranomaisohjeita. Kiinnitämme myös käytännön tasolla huomiota tietoturvaa ja -suojaa edistäviin toimintatapoihin, ohjeistuksiin sekä tietojen salassapitoon, joihin myös kaikki Sarasteella toimivat ammattilaisemme ovat sitoutuneet.

Keräämme, käytämme ja luovutamme henkilötietojanne aina lain tai nimenomaisen suostumuksen perusteella. Potilastiedot ovat lain mukaan salassa pidettäviä. Potilastietoja käsittelevät vain siihen oikeutetut tahot, joilla on käsittelyyn oikeus ja tarve käsitellä niitä työssään.

Käytössämme on tietoturvallinen A-luokan sertifioitu potilastietojärjestelmä, jonka tietoturva on varmistettu sen toimittajan toimesta ulkoisella auditoinnilla. Potilastietojärjestelmän tiedot säilytetään palvelimilla, jotka sijaitsevat Suomessa. Potilastietojärjestelmätoimittaja huolehtii palvelinlaitteiden suojaamisesta, tietoturvasta ja päivityksistä. Potilastietojärjestelmää käytetään vahvasti salatun verkkoyhteyden kautta.

Tarkempia tietoja henkilötietojen käsittelystä saat tietosuojaselosteesta.

Mitä jos olen tyytymätön Sarasteen toimintaan?

Mikäli jokin hoitoon liittyvä asia on jäänyt epäselväksi tai olet tyytymätön hoitoon ja/tai saamaasi kohteluun, kannattaa asiaa selvittää ensisijaisesti hoitoa antaneen ammattihenkilön kanssa. Toissijaisesti kehotamme ottamaan yhteyttä Saraste klinikan toimitusjohtajaan, Kirsi Sävelkoskeen.

Avoimella keskustelulla voidaan usein parhaiten selvittää mahdolliset väärinkäsitykset sekä korjata puutteet saman tien, ilman että muille toimenpiteille välttämättä on tarvetta.

Saat parhaiten yhteyden sinua hoitaneeseen ammattilaiseen sähköpostitse etunimi.sukunimi@sarasteklinikka.fi.

Laskutukseen liittyvissä asioissa, halutessasi antaa palautetta tai olla muutoin yhteydessä Saraste klinikkaan, otathan ensisijaisesti yhteyttä sähköpostitse info@sarasteklinikka.fi. Voit myös käyttää kotisivujemme etusivulta löytyvää yhteydenottolomaketta.

Huomioithan, että sähköpostilla ei ole turvallista lähettää potilas- tai henkilötietoja.

Potilasasiavastaava

Helsingissä toimii alueellinen sosiaali- ja potilasasiavastaava, joka neuvoo ja antaa tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista sekä avustaa potilaslain mukaisissa muistutuksissa ja kanteluissa. Sosiaali- ja potilasasiavastaavan palvelu on maksutonta. Lisätietoa sosiaali- ja potilasasiavastaava löytyy https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava.

Potilasasiavastaava ei ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiin, eikä siihen, onko potilaan hoidossa tapahtunut hoitovirhe tai -vahinko.

Terveydenhuollon muistutus ja kantelu

Laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) todetaan, että terveyden- ja sairaanhoitoon tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Jos potilas ei kykene itse tekemään muistutusta, sen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.

Muistutus tulee tehdä kirjallisesti, ja toimittaa yhteystiedoilla varustettuna Sarasteen toimipaikkaan (Annankatu 16 B 49, 00120 Helsinki). Samassa yhteydessä muistutuksen tekijän henkilöllisyys tarkistetaan luotettavasti. Suosittelemme tekemään tätä koskevan alustavan yhteydenoton sähköpostitse info@sarasteklinikka.fi. Huomioithan, että sähköpostilla ei ole turvallista lähettää potilas- tai henkilötietoja.

Kantelu tehdään suoraan Aluehallintovirastoon tai Valviraan.

Lisätietoja terveydenhuollon muistutuksesta ja kantelusta löytyy Aluehallintoviraston sivuilta https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/sosiaali-ja-terveyspalvelut.